Nyheter, Utveckla appar

Bygga en app – del 1: validera idén

admin24 november, 2020Nyheter, Utveckla appar

I den här serien artiklar går vi igenom processen att bygga en app. Vi tar dig från idé till leverans av en iOS / Android app, så ni kan lyckas med ert projekt.

Allt börjar med en idé – ”jag vill bygga en X typ av app”. På Crossplatform vet vi hur man validera idén och transformerar den till en app i produktion.

Har någon gjort det redan?

Har du googlat idén? Har någon gjort det redan? Om appen verkligen inte finns ännu så betyder det antingen att du är ett geni eller att det inte är värt besväret. Detta är din första avvägning.

Om någon har gjort det redan – är det i andra länder eller i Sverige? Om det är i andra länder så finns det god chans att ta samma marknad lokalt.

Hur har det gått för konkurrenterna? Oavsett om det är lokala eller internationella. Vad har de för siffror hos Bolagsverket eller motsvarande? Vad har de gjort bra respektive dåligt?

Detta är ovärderlig information för ditt projekt! Nu har du validerat att det finns en marknad för idén och kan gå vidare till nästa steg.

Validera app-idén

Forma idén – din första prototyp

Inom app-utveckling pratar vi i trendiga ord som mockup, User Interaction Design (UX), LO-FI- och HI-FI-design. Men strunt i det! Allt du behöver är att få en grundläggande idé över appens funktioner. Vad tror du användarna vill ha? Vad har andra appar för funktioner?

Om du har direkta konkurrenter så är det lätt att titta på dem. Vad ser användaren först i appen? Vad saknas eller kan tas bort? Skriv ner en punktlista över funktionerna och dela gärna in dem i ”måste, borde och kanske.” Denna prioritering kommer vara avgörande för projektets framgång.

För att validera idén bör du kan rita upp användarens resa – ”User Journey” – på papper, ett dokument eller i ett design-verktyg som Figma eller InVision. Det handlar inte om en vacker design här utan innehållet – även om du knappt kan rita en streckgubbe så räcker det för att få ihop en ”wireframe” prototyp. Men eftersom du kanske inte är en UX-designer (låt Crossplatform lösa den biten!).

Riktiga användare kan tala om hur appen ska fungera på riktigt

Låt användare validera app-idén

Nu har du gjort några antaganden om hur appen ska fungera, men något som är allt för lätt att glömma bort är att du inte är användaren. Allt för ofta är vi blinda för detta faktum och får tunnelseende eftersom vi sitter och stirrar på designen hela dagarna. Detta är en risk du alltid ska vara medveten om om din idé ska kunna bli en app som användarna faktiskt vill ha. Titta på de som lyckats. Hur många tusentals timmar och kronor har de lagt ned på att förstå användaren?

Ta din prototyp – oavsett det är en wireframe eller fullt designad app – till de tilltänkta användarna och be dem försöka förstå användandet. Med tillåtelse kan du till och med spela in deras reaktioner och var de klickar. Detta fungerar utmärkt med handritade papper såväl som interaktiva prototyper.

Genom att samla in feedback från användarna så kan du förfina app-idén och verkligen validera att du är på rätt spår.

Fånga dina användare tidigt genom att skapa intresse

Reservera namn och skapa intresse

Syns du så finns du är mottot för apputveckling. Vi kan bygga vad som helst åt dig men det spelar så klart ingen roll om intresset för appen saknas. Se därför till att så tidigt som möjligt skapa en enkel sida där användare kan anmäla intresse. Vi kan så klart hjälpa till även med hemsidan. Detta visar att du finns och är seriös, vilket garanterat är viktigare än att ”flyga under radarn.”

Grattis – du vet hur man validerar en app-idé! Detta var första steget i din resa och vi är med dig varje steg på vägen. Fortsättning följer i nästa artikel: MVPn. Se även den summerande artikel om att bygga en app.